Nejní kafe jako kafe !

Někdy před měsícem vznesla na svých stránkách Lorrain dotaz  Kolik stojí v Polsku kafe? ", no a já už to vím! Je to různé, někdy i hrůzné, hlavně kvalitou! Ačkoliv jsem prožila větší polovinu svého dosavadního života ve městě vzdáleném 20 kilometrů od hranic s Polskem, do roku 89 jsem byla v Polsku celkem 3x, z toho jednou v Těšíně, jednou v Krakowě a jednou v Katowicích,tam jsem si taky před mnoha desítkami let koupila kalhotový kostým a okrově hnědý baloňák ve stylu AlCapona, byla to konfekce jaká tady tehdy nebyla,  stejná konfekce jakou tu teď najdete u každého lepšího Vietnamce, nebo kdekoliv v Polsku, ale nemohu říct, že by tehdy byla zrovna levná.

Polsko dnešních dnů mi v mnohém připomnělo Československo před rokem 89.

Pokud byste se po pomyslném přejetí bývalých hranic pídili po dálniční známce, dělali byste to úplně zbytečně, v Polsku totiž nemají dálnice, a nebo možná mají, někde, každopádně i do velkých měst čítajících třevba 700 tisíc obyvatel, vjedete po horší silnici než na jakou jste zvyklí jet třeba z Kotěhůlek do vedlejší vsi. Většina hlavních silnic vypadá jako naše neudržované okresky, některé co opravdu vedou odněkud někam, jsou i prašné. Nemohu se upamatovat, že bych během těch 1500 set kilometrů, které jsem zhruba ujela, narazila mimo velké město, na silnici s 3, či dokonce 4mi pruhy. V Polsku se má údajně odehrávat někdy v roce 2012? Fotbalové Euro, no, netuším jakými dopravními prostdředky by se tam měli fanoušci dostávat, možná letadly:o).Pravda je, že Polsko prý vyfasovalo pro tento účel od EU ohromné dotace na vybudování komunikaci, ale budovat jsem viděla jen jednu, 2 kilometry před větším městem, hodně se ale staví chodníky.

Polsko je místy velmi, velmi osídlená země, stovky kilometrů projíždíte tak, ža přidat ze 40-50/h můžete tak na 2-3 kilometry mezi vesnicema, pak ale náhle vjedete do míst, kde  jsou lvi" ,jedna vesnice je vzdálená i 50 kilometrů od druhé a obyvatelé té jedné nevědí, jak se jmenuje ta 50 km od nich., v takových místech najdete většinu ukazatelů směru zhruba kilometr až dva před cílem.

Pokud jde o podnikatelksou činnost, zdá se, že nejlíp to v Polsku šlape katolické církvi, kostely jsou všude, staré, nové, staré vypadající jako nové i nové vypadající jako staré, do kostela chodí patrně všichni a zřejmě každý den. Pokud se pak jedná o nějakou větší církevní událost, a to je jedná nejméně jednou za dva dny :o ), vesnice zaplní různá procesí a policie v nich zastaví provoz.

V jedné vesnici, kde jsem se marně snažila dopídit se,kudy do vesnice další, jsem vezla stopem paní neurčitého věku, ptala se na život u nás a vyprávěla mi o tom Polském, který se podle jejího názoru snaží o jediné, být  Papežštější než sám Papež", jediné do čeho se prý investuje, jsou stavby a rekonstrukce kostelů, nechodit jako rodina do kostela je údajně záležitost k pranýřování.

Na druhé straně jen díky tomu, že naprostá většina Poláků jsou uvědomělí křesťané, najdete vždycky všechno co potřebujete ( I Operu ).

Kávy jsem měla první a druhý den dvě, Turka z kávy semleté tak zrhuba v osumašedesátém bez mlíka, stál 2.50 Zlotých  ( cca 18.50 Kč), ruzpustné kafe zalité převařenou vodou bez mlíka, stálo 2 Zloté ( cca 15,-Kč), oboje strašné. Zjistila jsem, že zlatá střední cesta je, vařit si" kafe do plastového kelímku u pumpy – z automatu – 3 Zloté (22.50 Kč), stejná srágora na jakou jsme zvyklí od našich pump za 10-12,-Kč.

Mimochodem,  litr nafty stojí v Polsku 4.55 až 5 Zlotých ( 35 až 37.50,- Kč), Polská Vláda se ovšem zabývá myšlenkou na oproštění cen pohonných hmot o část spotřební daně, či DPH, daleko vážněji než ta naše.

Pokračování – V Polsku podniká snad jen Roj!

Příspěvek byl publikován v rubrice Modona online a jeho autorem je Modona. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>