Silniční zákon v praxi po 14ti dnech

Jak tak ty dva týdny jezdím podle nových pravidel a shodou okolností v novém autě, snažím se poctivě hodnotit klady a zápory.Když tak probírám teoreticky ten zákon, ani mě vlastně nenapadá nic, co by mi v něm vadilo, protože je fakt, že na silnicích už jsme měli trochu džungli.
Z těch nejzásadnějších: takže svítit? Rozhodně ano ( proč ne cyklisti?), pásy? asi ano( ale nechápu proč jsou za nepásy 2 body,když tím ohrožuju především sama sebe a za nesvícení jen bod, když tím ohrožuju ostatní), bez alkoholu? určitě ano, autosedačky? jasně, omezená rychlost? mno, jak kdy, kde a proč, nedržení telefonu při volání? asi ano.
Nejdiskutabilnější je asi ta rychlost a český člověk v jakémkoliv autě. Pan dopravní ministr chrání ten zákon jako své batole a horlí například, že v Německu je zákon daleko přísnější, Pokud jde o rychlost v obcích určitě přísnější je a určitě je to dobře, ale pan ministr zapomíná dodat, že celá Spolková republika je na cimpr campr propojená sítí skvělých, většinou 3proudých dálníc a ty spojují prakticky všechna města, jízda na dálnicích je pak v Německu bez omezení rychlosti, takže, vesnicemi se proplížíte 30tkou na první výjezd na dálnici a tam to dáte kolik Vám to jede, případně na co máte, 100, 150, 200, 250.
Další věc je odchylka v měření u policejních radarů a odchylka samotné rychlosti, kterou se vozidla pohybují. Zatímco radary údajně pracují s odchylkou 5km + , vozidla v původním stavu, na kterých ještě nebyl měněn ani ventilek, natož pneumatika, údajně ukazují na tachometru 15 – ( každá výměna jakékoliv součástky tento – pak zmenšuje). Prakticky to prý znamená, že řídíte-li jakékoliv vozidlo (zřejmě novější) na kterém jste nikdy nevyměnili ani kolo, v momentě, kdy Vám tachometr ukazuje 120, jedete jen 105.Pokud jste ale například vyměnili kola za větší, menší, širší nebo užší, můžete taky při 120ti jet 130.
Co z toho vyplývá? No především třeba to, že nový Mercedes se plíží po dálnici maximální rychlostí 115, protože má na tachometru 130 a za ním se řídí Octávka rychlostí 130 ačkoliv si myslí, že jede jen 120.
Hodně běžným jevem třeba v Praze pak je evidentní nesledování dopravních značek  jsme ve městě, jedeme 50, takže raději 40, přitom se jede po Magistrále, kde je povolena rychlost 70.
Nějak mi uniklo, zda se s novým zákonem zvýšily pravomoci chodců, zato mi neuniklo, že většina chodců se už vůbec neobtěžuje se na přechodu rozhlédnout, zda něco jede, prostě jdou.
Výmysl ohledně jízd policejních aut nebudu komentovat vůbec, protože argument, že policisté mohou, protože nejezdí policejními auty jinak než služebně mi připadá natolik stupidní, že k němu není co dodat.
Nevšimla jsem si, že by povinnost svítit byla uložena i cyklistům, ale možná nejsou podle nového zákona účastníky silničního provozu a nebo možná jezdí služebně.
Moje přítelkyně Kára se včera vracela do Prahy po D1  Jízda po dálnici,hrozné řekla mi dnes zatímco předtím jsem si jela svých 120 a ty pomalé jsem předjela a ty rychlé předjet nechala, teď jedou 120 skoro všichni a ti ostatní jedou 110, takže není kde předjíždět, ani kam se schovat, bála jsem se.
No, uvidíme, co bude dál, argument úbytku mrtvých má nesporně velkou váhu a já to vidím tak, že chyba není ani tak v teorii toho zákona, jako v jeho praktickém používání samotnými řidiči.

Příspěvek byl publikován v rubrice Modona online a jeho autorem je Modona. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

7 komentářů u „Silniční zákon v praxi po 14ti dnech

  1. Pravym a prostřednim pruhemjezdim kolem Popovic dost často, on je ten levej furt plnej — a s tim zákon nic neudělá, leda kulometný hnízdo na horizontu 😉

  2. catno říkali v TV. že ta odchylka je průměrně 15 km a že se to mění nejen výměnou kol, ale i volantu, tachometru, samozřejmě nasazením rezervy a tak, takže budu zatím vycházet z toho, že 145 je 130 a přeměřit to když tak necháme až při prvním odběru bodů, důkazní břemeno je totiž prý na nich, říkal jakýsi úředních u jakéhosi Magistrátu. Jinak pokud jde o tu jízdu na dálnici, popisuješ s odchylkou +-1 to co já:-))

  3. Nejprve několik poznámek… Zjistil jsem, že absolutně nejšílenější vždy bylo jet v sobotu dopoledne, protože na chalupy vyjedou ti, co se v pátek bojí… výsledek? Včera jsem málem přišel o nervy. Na D1 v LEVÉM pruhu jela kolona vozidel rychlostí 80-90 km/h!!! Vpravo občas auto co jelo plus mínus stejně, jednou za 10 km náklaďák… Přítelkyně to komentovala slovy, že pravý je přeci vyhrazený pro náklaďáky, prostřední, aby rychlejší náklaďák mohl předjíždět, jinak že si to nedokáže vysvětlit :o)) no, zkrátka, porušil jsem asi 100 bodů a drze to bral pravým a prostředním pruhem…ad radary: odchylka při běžném měření jen +/- 3 km u nejpoužívanějšího radaru RAMER, u laserové pistole (pěkná zákeřnost) je přibližně stejná.ad tachometr: maximální výrobcem nastavitelná odchylka je 10%. Bohužel to nikdo nekontroluje a nejvíc záleží na dvou faktorech…1, výrobci do nových aut se slabšími motory rádi dávají co největší odchylku… líp to vypadá, když někdo má 1.2 HTP a na tachometru vidí 150, i když jede něco přes 135 :o))2, Změní se to použitou velikostí kol. Nicméně odchylka by měla být zhruba 1%.Stojí za úvahu si vzít GPS a zjistit si, o kolik mi to opravdu kecá. Osobně to mám u auta o 5 km/h za všech okolností. Přesnost GPS je +/- 0,2 km/h což je dost malá odchylka. Uvažuji případ, kdy jsou viditelné aspoň 3 satelity.

  4. Vyhláškasama o sobě je asi převážně rozumná, ovšem padesátka by opravdu měla platit jen tam, kde je riziko kolize silničního a chodníkového provozu nebo tam, kde je silnice nepřehledná nebo rozbitá. Jinak musím brát – bohužel – zákon jako zbytečnou buzeraci a pokud se policie soustředí na jeho vymáhání v místech, kde omezení nemá důvod, tak tím jen hůř pro všeobecnou morálku.

  5. :-))) aha, zatímco když do mě a sebe někdo rozmlátí protože jsem nebyla kvůli nesvícení vidět, tak nás odvezou rovnou do márnice a je to skoro zadarmo:-)) tak tenhle argument beru:-)

  6. Ten argument “proč je za něco tolik a tolik bodů, když tím ohrožuju jen sám sebe” mi nedávo dost důkladně vysvětlil kamarád ekonom. Vezmi si, pojedeš autem po dálnici, vysekáš se, bez pásů, pokud to přežiješ, tak s dost ošklivým zraněním. odvezou tě do nemocnice a tam tě budou půl roku dávat dohromady. Tvoje léčení bude stát stát několik miliónů korun a o další peníze přijde, protože nebudeš pracovat. Takže dost chápu, že se stát stará, aby sis to dvakrát rozmyslela…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *