Řidičáky vs Věk

Jsou chvíle v roce, kdy je tohle téma poněkud žhavější než obvykle, například  Čas Dušičkový 

Prostě chvíle, kdy je lepší zapomenout, že takovou věc, jako je řidičák a auto máte, zapomenout, že existují místa kam zrovna musíte a zůstat raději doma. Mezi takové chvíle patří rozhodně Dušičkový víkend- až dva, Vánoce, asi i Velikonoce, prostě dny, ve kterých někteří lidé otevřou pavučinami utemovaná vrata garáží a vyjedou před ně s nablýskanými Škodovkami. Poté si oblíknou hubertus, na hlavu dají klobouk a do kufru hodí věnec.

Nevím, jestli má člověk obecně, pokud jde o řízení automobilu nějakou sebereflexi, natož, jestli ji má celý život, nebo ji postupně ztrácí, ale pokud posuzuju sama sebe v kontextu řízení automobilu, myslím, že jsem ji vždycky měla a zatím mám. Vím, že v některých autech jezdím vždycky jako debil a pokud tak zrovna nejezdím, vím poměrně přesně kdy a jakou chybu jsem udělala. Mám taky po ruce dva velké kritiky, tedy Filipa, který cestou semnou visí na všech držadlech a zakusuje se do palubní desky a Adama, který mi k přepravě klidně svěří Gremliny a někdy dokonce i svůj největší poklad, Áju!

Stáří řidiče má určitě se schopností řidiče ovládat tak velkou zbraň, jako je auto, přímou souvislost, ale těžko říct, jaký věk to je, protože jsou lidí, kteří mají v 60ti problém přejít vozovku a na druhé straně lidé, kteří se v 70ti vypraví do Himalájí. Rovněž jsou pak lidé, kteří nemají za volantem co dělat ani ve 30ti, nebo 40ti.

Nejsem přítelem odebírání řidičských oprávnění v souvislosti s věkem a nejsem přítelem ani způsobu přezkušování při téhle příležitosti, volila bych jiný způsob selekce. Povinné přezkoušení řidičů bez ohledu na jejich věk prováděné jediným známým spravedlivým způsobem, tedy losem.

Sanozřejmě nemám na mysli tupé vyplňování testu s kolonkami  jak daleko a vysoko smí svítit světla  nebo  jaké je povinné vybavení vozidla" – tedy věcí, které může řidiči osvětlit každá technická nebo silniční kontrola:o).

A pokud jde o věkovitost" nebo různá zdravotní omezení ( jako třeba krátkozrakost, uznejte sami, kolik lidí netuší, že místo brýlí s 1 dioptrií už potřebují brýle s 5ti), k takovým věcem by se měl vždy vyjadřovat lékař a my řidiči bychom se měli v zájmu vlastním i obecném, příslušným vyšetřením pravidelně podrobovat.

Nebezpečně vysoký nebo nízký tlak je důvodem pro pracovní neschopnost, zůstaneme na nemocenské abychom neomdleli za pracovním stolem, ale za volant si klidně sedneme!

 

 

Příspěvek byl publikován v rubrice Žhavé téma a jeho autorem je Modona. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *