Aneb, mít dopravní prostředek účastníku silničního provozu nestačí.Ty tam jsou doby, kdy jestliže člověl vyjel se svou Škodovkou nebo Žigulíkem někam za západní hranice, neodvážil se opustit pravý, nejlépe ten odstavný dálniční pruh. Doba pokračila, i u nás už máme obrovské množství aut velmi rychlých a bohužel ještě větší množství těch pomalých. Ani takové ani makové však neznamená , že v autě rychlém musí sedět skvělý řidič a naopak.
Pár let před revolucí jsem jednou absolvovala cestu po dálnici z Landshutu do Mnichova v sportovním Mercedesu rychlostí kolem 260 za hodinu. Připoutávat se nemusíš, v téhle rychlosti je to zbytečné, možná až nebezpečné, nemáš případně šanci z toho auta vyletět a umřít na čerstvém vzduchu, protože tady uhoříš.". Mezi jiným pak ještě říkal Vidíš, tady si už lidi zvykli na motorky, na to, jak rychle jednou, že jsou vedle Tebe za vteřinu na to, cos je viděla jako tečky ve zpětném zrcátku!"
No Bůh zaplať za ty naše Škodovky, myslela jsem si tehdy a taky za to omezení rychlosti:o)
Doba se změnila a s ní i dopravní prostředky tady u nás, co se ještě ale nezměnilo je uvažování řidičů. Stále jsme ještě nepochopili, že některá auta jednou rychleji než 130, některá i rychleji než 160, stále jsme si nezvykli na to jak rychle jedou motorky, na to, že jsou vedle nás za vteřinu na to, co jsme je zahlídli ve zpětném zrcátku jako tečky. Denně se sestkáváme s tím, že řidiči myslící si, že jsou skvělí, jedou ve svých dobrých či špatných autech v levém pruhu podle svého mínění 125, nevidí důvod proč Vám uhnout, když oni přece jedou maximální možnou rychlostí". Máme tu i takové, kteří si myslí, že když jim to jede 180, nemá je co předjíždět nějaká motorka.
Zatímco třeba v Rakousku se jezdí velmi slušně a ukázněně a při běžné rychlosti se Vám třeba za celý týden nestane, žeVás někdo předjede, v Německu se stejně přísně na jedné straně dodržují povolené rychlosti, na druhé se stoprocentně využívá neomezená rychlost na dálnicích. V Itálii je na silnici důležitější v prvé řadě všechno možné a až pak dopravní značky, ve Španělsku se silniční provoz podobá hodně tomu Rakouskému. U nás pro naprostou změnu jakýchkoliv zákonitostí dopravy stačí, když změníte lokalitu, mnohdy mám pocit, že by to chtělo mít do zásoby různé SPZky pro různé kraje.
Znám mnoho řidičů, kteří jezdí skvěle, znám i takové, kteří jezdí skvěle a přesto riskantně, znám i takové, kteří jezdí dobře a nepřiměřeně riskantně, ale bylo by milé vedle nich zemřít:o)), znám sebe, myslím si, že jezdím dobře a jsem si vědoma toho, že někdy jedu jako kráva. Ze své vlastní zkušenosti taky vím, že stoprocentně respektovat motorky a kola člověk začne až tehdy, pohybuje-li se mu na nich někdo na kom mu velmi záleží.
Ano, jsem přesvědčena o tom, že dopravní prostředek k pohybu v silničním provozu nestačí, potřebné jsou taky pokora, tolerance a respekt. A taky ta dobrá vůle, protože například mít respekt před kamiony nestačí, v tomhle případě je nezbytná i dobrá vůle, zkuste to a možná budete mile překvapeni jak obrovské % řidičů kamionů si Vaší dobré vůle všimne:o)
�
�